måndag 15 december 2014

Konsten i fokus

Det blir mer och mer tydligt
ju längre åren går

Att det inte bara är viktigt,
utan att det inte finns något annat,
ingen annan utväg

Den slentrianmässiga vardagen,
och det måste hända något, det måste hända något 
varför händer inget och så BAM rakt in i samtal med JH Engström
och allting väcks till liv igen

Konsten som alltid skiftar i sin roll,
i sitt skapande, i mitt skapande

Meningslösheten och drivkraften
Motpolerna, den eviga konflikten 

Varför är fotografiet så viktigt? 

Det finns tusen olika definitioner och förklaringar,
men får ändå inget grepp om det 

Så jag låter det vara,
och det känns befriande att ibland inte behöva definiera,
utan att bara låta det vara som det är

Idag uppstod ett samtal där känslor kastades omkull, 
vi gick tillbaka till det fundamentala 
”Varför fotograferar du”? 

VAD ÄR DRIVKRAFTEN

och jag grät någonstans i mitten av alla samtal 

för det gör ont att riva upp ett tungt förflutet och gå till botten av vem du är,
vad som format dig, vad som driver dig och varför det är så viktigt

När konsten känns meningslös. Är den aldrig meningslös. 

Så jag har inget annat val än att ta bilder
Kasta mig in i känslorna
Vara i konsten

Det var länge sen jag faktiskt vågade stanna upp,
känna efter,
reflektera

Inte vara i ständig rörelse

Utan faktiskt bearbeta,
betrakta
och begripa

När allt är sagt och gjort kommer oundvikligen tomheten
men drivkraften och elden som flödar genom kroppen finns alltid kvar 
och det är jag tacksam över att JH påminde mig om idag. 



self-portrait - 2010


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar